11 april 2017 Het Effectieve Werken

Het Effectieve Werken

Het Effectieve Werken geeft meer plezier en meer effect, beloofde ondernemer en trainer Martin van Limbeek op het tweede deel van de jaarvergadering. Zijn onderneming, Het Effectieve Werken, is specialist in trainen in effectief werken - in de volksmond ook wel (Modern) Timemanagement genoemd. Martin reikte zijn gehoor een handvol en meer feiten en tips aan.


Ben je lekker bezig en word je gestoord, kost het 22 minuten om weer in je ritme te komen en is de kans op fouten twee maal zo groot, is zijn ondervinding. Met name de smartphone is een constante bron van storing, terwijl de oplossing zo simpel is. Martin: ‘Ik nam mij op een dag voor dat ik niet meer gebeld wilde worden, ik wilde geen vragen meer krijgen. En dat kán door het elke dag te proberen, en proactief en effectief te zijn’.


Zijn boodschap was daarmee helder: het draait allemaal om focus. ‘Je kunt je maar op één ding tegelijk concentreren. Je kunt niet innoveren én klantgericht zijn – het is één van de twéé, niet tegelijk. En zo gaat het elke dag een beetje beter, mits je maar leert wat anders te denken en wat anders naar je werk te kijken’.


Martin verdeelde het resultaat door ‘focus in vier stappen’:


  1. Begin met het verzamelen van feiten
  2. Ga er dan over nadenken, welke beslissing wil je nemen, past die bij mijn doelen, en denk daarbij alleen aan het resultaat dat je wilt bereiken, niet aan de voorbereidingen en de weg ernaar toe! Dát geeft rust in je hoofd: werken vanuit het resultaat en niet vanuit de actie!
  3. Dan pas komt het ‘doen’, ga aan het werk
  4. En tenslotte, aan het eind van de week bijvoorbeeld: het wekelijks onderhoud. Ga na wat er goed ging, of het leuk was, succesvol, of onderbroken door storingen en zo ja, hoe die zijn te voorkomen. Het resultaat: je werkt oneindig veel effectiever.

Beging de dag ook niet met het openen van je mailbox, maar doe dat na een uur en ga eerst nadenken over de beslissingen die van je worden gevraagd. Laat je ook niet opjagen door de gedachte ‘ik heb het te druk’, maar eerder door de wens ‘ik wil meer tijd’.


Een tweede middel om effectiever te werken is op de juiste manier te communiceren. Houdt er daarbij rekening mee dat een agressieve of juist onderdanige benadering contraproductief zal werken – behandel degene met wie je communiceert op een assertieve wijze die een gemeenschappelijk belang dient. ‘Klanten kiezen op gevoel, zelden op de inhoud’, is zijn ervaring, ‘Vertel je aanstaande klant waarin je gelooft, niet wat je doet. Handelen vanuit emotie werkt oneindig veel effectiever’.


Als alle toehoorders van die avond de komende tijd maar één dingetje anders doen volgens de methode Het Effectieve Werken zou Martin van Limbeek al heel blij zijn. Laten we hem dat gunnen – we worden er zelf ook beter van ...


Naar de fotoreportage

www.heteffectievewerken.nl

Copyright © 2019 ROC B2B